"Themes For Great Cities" kontseptsioon rakendab ambientseid ja industriaalseid helisid, loomaks teost, mille käivitab linn, kus seda esitatakse. Mullu Tallinn Music Weekil võtsid eestlased Jonas Kaarnamets ja Erki Pärnoja koos taanlasest Jonas Bjerre (Mew) ning ameeriklasest muusikaloolase Alex Maiolo ette Tallinna, sel korral liigutakse edasi Narva.
Alex Maiolo: "Olge meiega kui meie partner rahumeelses Euroopas."
Igas linnas kõlab antud projekt omamoodi ja iga linn pakub muusikuile oma brianenolikke nihkes strateegiaid. Vestlesime täna õhtul Narvas toimuva kontserdi eel Alex Maiologa lähemalt "Themes For Great Cities" järgmisest peatükist ja selle tagamaadest.
Kuidas on Themes for Great Cities projekt pärast septembris toimunud debüüti edasi arenenud?
Mõiste ise, nagu te võib-olla teate, on juurdunud selles, kuidas linnad meid mitmel tasandil mõjutavad – näiliselt on see «tunne», millele ei saa alati näpuga peale panna, ja viisidel, millest me isegi teadlikud pole. Hiljutine poliitiline olukord ja inimeste kodudest lahkumine on seda põhjustanud meie jaoks täiesti uuel viisil, mida me ei osanud septembris alustades ette näha. Nagu eelmiselgi korral, kasutame «viienda bändiliikmena» helisid, valgusnäite ja muid kogutud salvestusi, mis mõjutavad esinemist, kuid oleme kogunud ka magnetilisi häireid. Meil on efektiüksus, mis kõlab erinevalt, olenevalt sellest, millise juhitavusega vedelik selles on ja meie paneme sinna Narva jõe vett.
Kindlasti ei oodanud me, et see vinüülile jõuab. Esitus oli piisavalt tugev, et Peter Weissi, Kaarel Tamra ning Animal Collective'i, Angel Olseni ja teiste mainekatega artistidega koostööd teinud Adam McDanieli abiga suurepärane live-album välja anda. See on ikkagi väga rahvusvaheline projekt.
Üheteistkümnel koopial on võimalus registreerida plokiahelas, mis on katse, mis tundub uurimist väärt. Oleme selles osas Moses Sumney järel teisel kohal. Põhimõtteliselt on see NFT, kuid selle asemel, et olla meem, on see LP, mis eksisteerib füüsilisel kujul. Selle töötas välja VinylKey, Asheville, NC.
Nii et see, mis pidi olema korras ja tehtud, edasi järgmise linna asi, on dokumenteeritud, avaldatud ja muudetud, et kajastada uut Eesti osa. Midagi sellest ei osatud oodata, aga ka midagi ootamatut pole.
Kuidas lähenesite nüüd ülesandele ühendada Tallinna helid täiesti uute Narva helidega?
Oli oluline tutvuda Narvaga enne, kui lõime teose «Narva osa». Esimene Themesi kontsert lõppes nukral noodil. Otsustasime, et sel korral on oluline lõpetada optimistlikult. Lõpetada «peo» noodiga, säilitades samas omamoodi voolavus ja isegi ebamäärasus. Ma arvan, et tahtsime tõesti jäädvustada või vähemalt olla kindlustatud arusaamaga, et me ütleme: «Kuigi te asute kahe riigi ja tegelikult kahe filosoofia piiril, liituge meiega. Olge meiega kui meie partner rahumeelses Euroopas.» Peaksin lisama, et ma olen meie koosseisu ainuke mitteeurooplane, kuid olen siin veetnud nii palju aega, et pean seda teiseks koduks.
Mis teid Narva puhul kõige enam kõnetas?
Tallinn on nii uhke linn, et oli oluline sõita üle Eesti, et näha kaskesid ja ka vanu tööstusalasid. Et kogeda kõiki kolm külge. Näha Kreenholmi tehase massilisust ja – mis on minu jaoks isiklikult peamine – näha Vene piiri. Kasvades üles 70ndatel ja 80ndatel, oli see minu jaoks müütiline maa, mida ma poleks uskunud kunagi nägevat. Ma poleks kunagi arvanud, et näen Tšehhi Vabariiki, endisi Jugoslaavia riike, Ungarit või Eestit. Need on nõukogude aja jäljed, mida olen reisidel näinud, kuid tegelikult üle jõe Venemaa poole vaatamine oli midagi, mida ma ei oska kirjeldada. Mõtlesin, et «see on seal, riik, mille valitsus oli meie vastane külmas sõjas ja tundub, et seda ka jälle».
Nähes ühe lossi juures lehvimas Venemaa lippu ning teises EL-i, Eesti ja Narva lippu, oli kõik ühes visuaalses kaadris liigutav, eriti kui mõelda, et Narva lipp näeb välja nagu ümberpööratud Ukraina lipp. USA-s tähendab see, et kui meie lipp on tagurpidi, siis on hädaolukord.
Kas pidite silmitsi seisma ka mõne loomingulise raskusega?
Mitte nii palju. Kontseptsioon on nii avatud, et see võib olla palju asju. Meie jaoks on kõige olulisem meie neljas liige, Jonas Bjerre, kellel oli vaja esineda, nii et ta saab meiega liituda alles täna õhtul. Oleme klippe ja videoid edasi-tagasi saatnud, kuid me peame teda integreerima vaid mõni tund enne mängimist ja harjutama alles enne kontserti, mis pole ideaalne, kui olete ebausklik. Õnneks me ei ole ja ausalt öeldes tundub see naljakal viisil olevat projektiga kooskõlas. Samuti oli suur au panna Alyona Movko-Mägi eelmisel korral visuaali tegema ja me tunneme sellest kindlasti puudust.
Tallinnast Narva, kuid kuhu Narvast? On teil mõni järgmine sihtpunkt juba silme ees?
Arvan, et me kõik ootasime, et järgmiseks võtame ette täiesti uue materjali, uue linna ja uue riigi ning seega oli Narva üllatus. Arvasime, et TMW on lihtsalt aeg rääkida meie välja antud plaadist, kuid meil pole mitte ainult hea meel, vaid ka tõeline au olla osa sellest ainulaadsest ja tähtsast sündmusest, mis vastab ootamatule ja agressiivsele olukorrale armastuse, muusika ja kunstiga.
Meil pole midagi kivisse raiutud, kuid tahaksime viia selle mõnda kohta, nagu Köln, Sarajevo, Sao Paulo või tõesti igasse linna, kus on rikkalik ja ilus ajalugu, mida saame tähistada. Kui keegi soovib meid vastu võtta, siis loodan, et ta võtab ühendust.