K, 5.10.2022

Edgars Rubenis: “Teatud kannatlikkuse vorm saab minu kontsertidel kindlasti tasustatud.”

Jaane Tomps
, Tallinn Music Week
Edgars Rubenis: “Teatud kannatlikkuse vorm saab minu kontsertidel kindlasti tasustatud.”
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Foto: Pressimaterjal

Lätlaste festival Skaņu mežs tähistab 6. mail oma 20. juubelit eriüritustega, jõudes juba teist korda Tallinn Music Weekile. Otsides seikluslikku mõõdet kõigist moodsa muusika avaldumisvormidest, esitleb festival väga erinevaid žanreid ja ilminguid ning lavale jõuab ka eksperimentaalne kitarrist Edgars Rubenis.

Varasemalt Mona de Bo nime all rahva ette astunud Edgars Rubenis on eelkõige tuntud oma brutalistlike ja mürarikaste sooloteoste poolest. 2022. aasta alguses andis Rubenis välja albumi «Slow Lightning», millel kõlavad blues'ist ja ragtime'ist inspireeritud palad akustilisele kitarrile. Nende traditsioonidega mängeldes loob ta autentse kõlaga, uut muusikat – mõned tunnevad selles ära John Fahey ja Elizabeth Cotteni, teised New Yorgi kooli heliloojate käekirja. Uurisime Edgarsilt, kui suurt rolli mängib keskkond tema esitustes ja kes või mis teda kõige rohkem mõjutab!

Mis on muusikuks olemise juures parim osa?

Publiku silmad täis elevust. Hetk, mil avastad, et moodustub uus muusikapala või mõni vana saab uue tõlke.

Mis teeb sinu silmis (või siis kõrvus) kellestki «hea» artisti?

Teatav põletav autentsus nende loomingus. Seda on raske kirjeldada enne, kui sa pole sellega päriselt kokku puutunud ja alles siis kirjeldatav justkui tagantjärele – läbi iga konkreetse artisti/muusiku omaduste.

Kas sind mõjutavad rohkem inimesed või paigad?

See on minu jaoks pidevalt muutuv tasakaal. Kuna muusika on kultuuriline/inimtekkeline artefakt, siis olen kindlasti mõjutatud inimestest ja nende viisidest, kuidas teha muusikat. Viimasel ajal satub minu teele aga üha rohkem ka inspireerival moel kohti (laias laastus «loodus»).

Kelle poster sul teismelisena seinal ilutses?​

DJ Bobo. Ma polnud kunagi tema muusikat kuulnudki, aga ta istus sädeleval mootorrattal, mis mind lummatuna hoidis.

Kellesse või millesse sa viimati armusid?

Mississippi Fred McDowel ja kimalane, kes südikalt samblalaigu ümber tiirles.

Mis sinus viimati ärevust tekitas ja miks?

Muusikalise praktika / karjääri säilitamisega kaasnevad rahalised raskused ehk ilmselt kõige klišeelikum ärevuse allikas selles tööstuses.

Milline träkk või album peegeldab kõige paremini sinu praegust tuju?

Buda munkade pasunate võimas müra.

Kuidas sa tahad, et inimesed end sinu muusikat kuulates tunneksid?

Ma ei tea, kuidas nad «peaksid» end tundma… Avatud ja uudishimulik meel aitaks ning teatud kannatlikkuse vorm saab kindlasti tasustatud.

Kui suurt rolli mängib keskkond sinu esitustes?

Füüsiline ruum on ilmselgelt kasvõi akustika tõttu oluline, kuid kõige olulisem on publiku poolt pakutav «ruum». Olen kogenud, et minu muusika kõneleb kõige paremini keskkonnas, mis võimaldab tähelepanul keskenduda. Samas tüüpilises baarisuminas on sellel keeruline ellu jääda.

3 asja, mida sa Tallinn Music Weekilt ootad?

Suurte kõrvadega publikut ja jätkusuutliku karjääriarengu strateegiatega agenti.

3 asja, mida publik võib sinu TMW esinemiselt oodata?

Kaasaegne lähenemine ragtime'i ja bluusi traditsioonidele, täielikult instrumentaalne akustiline kitarr ja selle sõrmitsemine.



TMW 2022: Skaņu Mežs kuraatorõhtu leiab aset reedel, 6. mail F-Hoones. Lisaks Edgarsile on laval veel Krapka;KOMA, Maarja Nuut , Witch'n'Monk, IYE, Minna Koskenlahti ja Galaktlan x Alex Wulf.

Märksõnad
Tagasi üles